Wednesday, October 3, 2007

Dan 11 - pomalo o svemu

Sad vec polako ulazim u normalu, stvaram svakodnevicu, i ne desava mi se svaki dan nesto novo. Tako da npr. danas mogu da pricam o mojim opstim utiscima o zemlji Engleskoj, zivotu i ljudima u njoj i tako to.
Pored opste poznate cinjenice da voze na pogresnoj strani ulice (sto mi nije mnogo smetalo, posto ne vozim ovde, ali - zeznuto je kad razmisljas sa koje strane ulice treba da cekas autobus, tu uvek pogresim... I drugo, po zivot nesto opasnije, sto kad prelazim ulicu uvek pogledam u pogresnu stranu), neobican podatak u vezi Engleske je sto je zakonom zabranjeno da postoji standardni prekidac za svetlo u kupatilu (mora da bude ili ispred ili ono sto se ukljucuje povlacenjem kanapa). Nije mi jasno koji brilijantni elektrotehnicar je dosao na tu ideju, pa nije bas da se u ostalim zemljama sveta gine svakodnevno dok palis svetlo u kupatilu? Treca stvar je sto rec cock kod njih izgleda da ne znaci ono sto sam ja mislila posto imaju delove grada, ulice i stanice metroa cija imena pocinju sa cock, a nikom nije smesno dok ih izgovara...
Opste je poznato i da se u Engleskoj "bolje zivi" nego u Srbiji. Bez razglabanja sta znaci bolji zivot, bez detaljnih analiza njihove kupovne moci, njihovog GDP-a naspram naseg, navescu samo nekoliko ilustrativnih primera:
- Razgovor dvoje za vreme rucka, sto do mene: ona prica kako je letos bila na Bahamima, zakupila kucicu na obali na 15 dana... On prica kako je letos na odmoru bio samo na jugu Engleske, posto stedi da kupi stan u Londonu ( x * 100000funti, x > 1). Ilustracija: ljudi su mozda stariji od mene 3-4 godine.
- Penzioner sa minimalnom penzijom moze sebi da priusti da jednom godisnje ode na 15 dana u npr. Spaniju ili Italiju. Minimalna plata je duplo veca od minimalne penzije.
- Osecaju se sve blagodeti razvijenog liberalnog kapitalizma: usluge su izuzetno raznovrsne, konkurencija je u svakoj oblasti velika i nesputana i svi smisljaju nove i nove nacine da se priblize i dopadnu tebi kao kupcu. Zato su cene iste ili nize nego u Srbiji, iskljucujuci hranu (sto ima uzroke u beneficiranoj poljoprivredi cele EU, ali rekla sam da necu o ekonomskoj strani), koja je skuplja ~1.5-2 puta.
I na kraju mali komentar na racun multinacionalnosti u Londonu. Ja sam npr. za sebe uvek mislila da sam izuzetno liberalna, posebno po pitanju boje koze, nacionalnosti, veroispovesti, odnosno da nemam ama bas uopste predrasuda. Medjutim lako je biti liberalan u relativno etnicki cistoj (uzoj) Srbiji. Ovde sam bas na testu, i moram da priznam da sam primetila da kad prolazim pored Indusa, crnca ili Arapina da se instinktivno hvatam za torbicu, novcanik ili telefon. Ima od svih njih naravno i lepih, kulturnih, bogatih i lepo obucenih, ali solidan procenat su potpuni ulicari tako da valjda ovo kod mene nisu uvek predrasude nego samo opreznost :-). Crnci mi ne smetaju, njih kad vidis bar su svi snazni, krupni, i zene i muskarci i izgledaju zdravo, ali Indusi - oni svi izgledaju nekako bolesljivo, tuberkulozno, bljak... Arapske zene nindze necu ni da komentarisem.